Airco

Airco in een elektrische auto – houdt niet alleen jouw hoofd koel

Een van de belangrijkste onderdelen van een elektrische auto is de HV-Batterij. Je hebt als
bestuurder een grote invloed op het batterijenpakket. Een van de factoren die invloed heeft op de HV-batterij is de temperatuur. In dit artikel leggen we je uit hoe je degradatie van de HV-Batterij door thermische slijtage zoveel mogelijk kunt voorkomen.

In een eerder artikel omschreven we al de werking van de HV-batterij. Dat lees je hier. De HV-batterij zal door de jaren heen slijten. Hij is in basis hetzelfde als de batterij van je mobiele telefoon,
echter is de HV-Batterij in je voertuig groter om meer energie in op te kunnen slaan. Door gebruik,
leeftijd en (snel)laden raakt de batterij op termijn sneller leeg. Dit noemen we degradatie van de
batterij, oftewel het afnemen van de capaciteit (inhoud) van de batterij. Bij een elektrisch voertuig
vertaalt dit zich in een lagere batterij-range. Je kunt dus een kortere afstand afleggen met je
elektrische auto.

Thermische slijtage
Slijtage kan ontstaan door het vaak (snel)laden van de auto. Meer uitleg over deze vorm van slijtage
lees je hier. Een andere vorm van slijtage kan optreden door de temperatuur, dit noemen we
thermische slijtage. Het Batterij Management Systeem van je auto probeert deze slijtage te
voorkomen door de HV-batterij te verwarmen bij een lage temperatuur en te koelen wanneer het
warmer is. Het koelen en verwarmen van het batterijenpakket kost energie en heeft daarmee ook
invloed op je actieradius. Het is daarom van belang dat zowel het koelen als het verwarmen efficiënt
wordt ingezet.

Verwarmen
Bij een lage temperatuur moet de auto verwarmd worden. Een auto met een verbrandingsmotor
creëert al warmte door de motor, dit is niet het geval bij een elektrisch voertuig. Bij een elektrische
auto wordt de batterij verwarmd met koelvloeistof. De koelvloeistof wordt nu niet door de
verbrandingsmotor verwarmd, maar bijvoorbeeld door een zogenaamde PTC heater. Deze methode van
verwarmen is vergelijkbaar met een waterkoker. De PTC heater is de spiraal onderin de waterkoker
die heet wordt. Door de warmte van de PTC heater wordt de koelvloeistof warm. Deze warme
koelvloeistof wordt vervolgens door de accu gecirculeerd.

Koeling
Bij een hoge temperatuur maken veel auto’s gebruik van het aircosysteem om het batterijenpakket
te koelen. De kans op degradatie van de HV-batterij is groter bij hoge temperaturen dan wanneer er
een lage omgevingstemperatuur is. Het is daarom erg belangrijk om dit systeem periodiek te
controleren en te voorzien van onderhoud. Zo voorkom je thermische slijtage en een permanente
degradatie van de HV-Batterij.

Hoe werkt dit?
Met de airco zorg je voor koude lucht in de auto, dit wordt gedaan door warmte uit de auto te
onttrekken door middel van koudemiddel die koude lucht in het interieur blaast.
De batterij van een EV kan op verschillende manieren via de airco gekoeld worden.

  1. Op dezelfde wijze als het interieur, er zit dus net als in het interieur een ventilator die koude lucht in de batterij blaast.
  2. Met koelvloeistof, nu wordt de airco gebruikt om de koelvloeistof extra af te koelen, deze koude koelvloeistof circuleert dan door de batterij.
  3. Met de lucht uit het interieur: Als het warm wordt in de auto, zet je de airco aan, daardoor wordt het behaaglijk in de auto. Deze interieur temperatuur wordt vervolgens gebruikt om de batterij te koelen, vaak te zien aan de roosters links en rechts van de rugleuning van de achterbank.
Waarom je airco goed checken?
Airco koudemiddel heeft een natuurlijk verlies. Elk jaar verlies je dus een beetje koudemiddel, ook al
is het systeem lekdicht. Als er minder koudemiddel in het systeem zit is de koelende werking ook
minder, hierdoor is de koeling van de batterij ook minder.

Het systeem kan ook lek raken, een veel voorkomende lekkage is bij de condensor. Deze zit namelijk
helemaal vooraan in de bumper omdat er veel lucht doorheen moet stromen. Het nadeel is dat de
condensor veel geraakt wordt door bijvoorbeeld opvliegende steentjes. Hierdoor kan de condensor
op den duur lek raken en zal de airco niet meer goed functioneren.

Bij sommige EV’s moet de filter/droger van de airco vervangen worden. Dit filter reinigt het
koudemiddel en haalt vocht uit het koudemiddel. Koudemiddel dat vuil en vocht bevat heeft een
minder goede werking en daardoor wordt de koeling minder. Tijdens het onderhoud wordt er
gecontroleerd of de filter/droger vervangen moet worden.

Is jouw elektrische auto toe aan een airco-controle? Onze EDGe Mobility-partners helpen graag en
geven deskundig advies. Neem contact op met een van onze partners bij jou in de buurt!