Edge Mobility Tesla Automotive Academyimg 4256

Alles over ruststroomverbruik van een elektrische auto

Ruststroomverbruik, wat is dat precies en hoe ontstaat het? In dit artikel leggen we uit waarom een elektrisch voertuig energie verbruikt als het stil staat. 


Een aantal voertuigen ma
akt gebruik van een internetverbinding via wifi om met de server van de fabrikant te communiceren. Tesla is hierbij een mooi voorbeeld. De fabrikant heeft ervoor gekozen om het voertuig te voorzien van updates als het voertuig geparkeerd staat – vergelijkbaar met je mobiele telefoon die meestal `s nacht de update uitvoert. Deze updates zorgen voor een productverbetering van het voertuig, denk hierbij aan energiemanagement en veiligheidssystemen. Bij een conventioneel voertuig met een verbrandingsmotor, moet de verbrandingsmotor actief zijn om het voertuig te voorzien van elektriciteit. Wanneer de verbrandingsmotor actief is, wordt namelijk de dynamo aangedreven. De dynamo voorziet het voertuig van elektriciteit en laadt de 12 volt accu. Bij een volledig elektrisch voertuig is er geen dynamo aanwezig, maar wel een 12-volt accu. Om ervoor te zorgen dat alle comfortfuncties blijven functioneren en de 12-volt accu geladen wordt, gebruiken fabrikanten een DC/DC converter. Deze converter maakt van de spanning van de HV-batterij een lage 12-volt spanning voor alles wat op 12 volt werkt, zoals de radio, navigatie, deurvergrendeling et cetera 

Als het voertuig uitstaat, dan werkt de DC/DC converter niet. Bij een elektrisch voertuig worden namelijk de contactors in de HV-batterij uitgeschakeld. De contactors zijn grote schakelaars die ervoor zorgen dat de HV-batterij kan worden losgekoppeld van het voertuigZo wordt het voertuig spanningsloos. Het is niet handig om het voertuig dan te gaan updaten, want dan loopt de 12-volt accu leeg en kan het voertuig niet meer worden gestart. Om te voorkomen dat het voertuig niet meer aan kan gaan, wordt het voertuig ingeschakeld, dit doet het voertuig zelf. Hierdoor wordt het Hoog Volt-systeem actief en wordt er energie verbruikt uit de HV-batterij.  

Energieverbruik ruststroom 

Vraag die dan rijst: hoe hoog mag dit energieverbruik zijn? Het energieverbruik is afhankelijk van hoelang het voertuig aan is. Regelmatig blijft het voertuig na het uitzetten van het contact actief zodat het voertuig informatie kan uitwisselen met de fabrikant. Dit energieverbruik heeft als resultaat dat de actieradius van het voertuig afneemt. Dit kan tussen de 5 en 20 km per dag zijn. Als je gebruikmaakt van een app waarmee je het voertuig kunt voor verwarmen, dan kan de actieradius verder afnemen. Zeker als het voertuig geen warmtepomp heeft, wordt er veel energie verbruikt!

Er is wat aan te doen 
Bovenstaande fenomeen is vervelend, maar het goede nieuws is: er is wat aan te doen! Als het voertuig volledig geladen is, kun je het loskoppelen van de laadpaal. Dan stopt het voertuig met laden, maar verbruikt het nog wel energie. Als het voertuig aan de laadpaal gekoppeld blijft, dan kan het voertuig de energie (grotendeels) uit de laadpaal halen en niet uit de HV-batterij. Hierdoor blijft de HV-batterij geladen. Door het voertuig aan de laadpaal gekoppeld te laten, kan bij het gebruikmaken van een vooraf ingesteld programma of app, het voertuig interieur verwarmd worden zonder het verminderen van de actieradius. Daarnaast kan het voertuig ook de HV-batterij verwarmen bij koude omstandigheden waardoor de actieradius groter is dan bij een koude batterij. Doordat de HV-batterij op temperatuur is, zal de HV-batterij een langere levensduur hebben. 

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit artikel? Probeer het uit bij je eigen voertuig en ervaar het zelf. Vele warme kilometers gewenst met een vollere HV-batterij!