Accu 03 600X400

Hoe gezond is jouw HV-batterij?

Ben je van plan om een elektrische auto te kopen of heb je er al een gekocht? Grote kans dat je dan wil weten hoe gezond de Hoogvolt (HV) batterij is. Een EDGe Mobility partner kan je helpen en bepalen hoe gezond de batterij is. Oftewel, wat de “State of Health” is. In dit artikel leggen we je uit wat dit inhoudt. 


Het laatste wat 
je wilt is een elektrisch voertuig kopen met een slechte HV-Batterij. Als de HV-Batterij versleten is, kan deze compleet worden vervangen of worden gerepareerd. Het is echter beter om dit te voorkomen. Een EDGe Mobility partner kan vragen hierover zeker beantwoorden en de HV-Batterij testen. 

Wat is een HV-Batterij?
Een HV-Batterij is in basis hetzelfde als de batterij van je mobiele telefoon, echter is de HV-Batterij in je voertuig groter om meer energie in op te kunnen slaan. Door gebruik, leeftijd en (snel) laden raakt de batterij sneller leeg. Dit noemen we degradatie van de batterij, oftewel het afnemen van de capaciteit (inhoud) van de batterij. Bij een elektrisch voertuig vertaalt dit zich in een lagere batterij-range. Je kunt dus een kortere afstand afleggen met je elektrische auto. 

Een HV-Batterij is complexer dan de batterij van je telefoon. Hij is namelijk opgebouwd uit verschillende, aan elkaar gekoppelde, kleine batterijen. Voor deze batterijen wordt vaak het bestandsdeel Lithium-Ion gebruikt. Deze kleine Lithium-Ion batterijen noemen we in de batterijtechniek cellen. De manier waarop de cellen met elkaar gekoppeld zijn is voertuig- en fabrikant-specifiek. Door het laden en ontladen van de HV-Batterij slijten ze. Dit is onomkeerbare chemische slijtage. Deze vorm van slijtage kan verergerd worden door het sneller laden of door het voertuig lange tijd (weken) met een bijna lege batterij weg te zetten. Om deze vorm van slijtage te voorkomen, maakt de voertuigfabrikant gebruik van een Batterij Management Systeem (BMS). De HV-Batterij kan ook slijten door temperatuur, dit noemen we thermische slijtage. Ook hier zal het Batterij Management Systeem ervoor zorgen dat de batterij niet te warm wordt, maar ook niet te koud. Zoals als je leest zijn er meerdere factoren waardoor een HV-Batterij kan degraderen. Hoe snel de batterij degradeert, is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, gebruikte materialen in de HV-Batterij en het aantal keer (snel) laden. 

Door de jaren heen zal de HV-Batterij slijten. De slijtage houdt in dat de cellen minder energie op kunnen nemen en dus sneller vol en sneller leeg raken. Vergelijk dit met een conventioneel voertuig met een verbrandingsmotor. Door vervuiling in de brandstoftank past er minder brandstof in. Hierdoor moet je eerder tanken, kan je kortere afstanden rijden en moet uiteindelijk de tank vervangen worden.

State of Health
Om te bepalen hoe gezond de HV-Batterij is, oftewel het bepalen van de State Of Health
, is een aantal stappen nodig. In het onderzoek naar het bepalen van de State Of Health zijn er diverse procedures van diverse fabrikanten bestudeerd. Na het onderzoek hebben we veel data verzameld van veel voertuigen. Voor een aantal elektrische voertuigen is er een originele fabrikantspecifieke tester nodig om de State Of Health te bepalen. Vaak kan het Batterij Management Systeem een inschatting maken hoeveel capaciteit er nog over is. Deze capaciteit wordt uitgedrukt in procenten. Een goede HV-Batterij heeft meestal een capaciteit groter dan 70%. Zodra de capaciteit lager wordt dan 70% kan het voertuig een foutcode aangeven. Dit is niet bij alle voertuigen het geval. 

Hoe wordt de State Of Health (SOH) bepaald? Om de SOH te kunnen bepalen kan een EDGe Mobility partner het batterijpakket onderzoeken. Tijdens dit onderzoek worden alle cellen (vaak meer dan honderd!) individueel getest op spanningsniveau. Dit cel individuele spanningsniveau mag maar een minimale afwijking hebben. Hoe kleiner de afwijking, hoe gezonder de HV-Batterij is. Tijdens het onderzoek wordt niet alleen gekeken naar de cel-spanningen, maar ook naar de capaciteit van de cellen. De capaciteit van de cel wordt beoordeeld en vergeleken met de specificaties van de fabrikant. Jouw EDGe Mobility partner kan dit onderzoek voor je uitvoeren met behulp van de remote diagnostics diagnoseapparatuur. Dit onderzoek kan zodoende plaatsvinden bij jouw EDGe Mobility service center. Met de uitgelezen data kan vervolgens een aantal berekeningen worden gedaan om de State Of Health vast te stellen. De uitkomst hiervan wordt vastgelegd in een rapport met daarin de voertuiggegevens, datum van het uitvoeren van het onderzoek en de kilometerstand. Zo weet je zeker hoe gezond de HV-Batterij van je voertuig is.

Het rapport van de Battery State of Health kan bij elke EDGe Mobility partner worden opgemaakt. Mocht het zijn dat de HV-Batterij minder dan 70% capaciteit over heeft en het dus noodzakelijk is de HV-Batterij te repareren of te vervangen. Dan ben je bij het juiste adres bij een van onze EDGe Mobility partners!