IMG 4163

Zo zit dat: over het laden van een elektrische auto

Er zijn in Nederland verschillende mogelijkheden om je elektrische auto op te laden. Misschien heb je de afkortingen AC en DC al eens voorbij zien komen. We geven je in dit artikel uitleg wat dit betekent en wat de verschillen zijn tussen thuisladen, publiekladen en snel laden. 

AC/DC 

In Nederland hebben we een goed stroomnetwerk waarbij we gebruik maken van twee stroomvarianten. Deze worden vaak beschreven met de afkortingen AC en DC. AC staat voor Alternating Current (wisselstroom) en DC staat voor Direct Current (gelijkstroom). Een elektrische auto werkt met gelijkstroom. Dit komt omdat accu’s en batterijen enkel gelijkstroom kunnen opslaan. Het Nederlandse stroomnetwerk maakt echter voornamelijk gebruik van wisselstroom.  

Hoe kan het dat een elektrische auto wel gebruik kan maken van wisselstroom als deze variant niet opgeslagen kan worden? Dat komt omdat een elektrische auto over een systeem beschikt dat wisselstroom omzet in gelijkstroom. Dit systeem noemen we de omvormer. Omdat de elektriciteit omgezet moet worden duurt het langer voordat de auto volledig is opgeladen. De snelheid verschilt per auto en is afhankelijk van het vermogen van omvormer.  

Bij snelladen wordt de wisselstroom al in de laadpaal omgezet in gelijkstroom. Dit zorgt ervoor dat de energie rechtstreeks in de batterij kan worden opgeslagen. Vandaar dat er zo sneller geladen kan worden. Tijd is niet het enige verschil, er zijn namelijk ook verschillen in de kosten van het laden. Zo is snelladen vrijwel altijd duurder dan laden bij een publiek laadpunt, thuis of op je werk. Dit komt omdat het snelladen meer capaciteit van het stroomnet vraagt en de laadpalen en aansluitingen duurder zijn. 

De verschillen in kosten


Het is het voordeligst om thuis of op kantoor te laden. Jij of je werkgever betaalt hierbij de kilowattuurprijs direct aan de energieleverancier. De gemiddelde energieprijs in Nederland per kilowattuur ligt rond de €0,22*. Om de prijs per kilometer te kunnen bereken moet je weten hoeveel kWh de auto nodig heeft om 100 kilometer te rijden. Hoeveel kWh er per 100 kilometer nodig is hangt af van de auto. We gaan er in dit voorbeeld vanuit dat er 20 kWh nodig is voor 100 kilometer. We maken dan de volgende berekening: 0,22 x 20 / 100 = €0,044 per kilometer.  

Bij publieke laadpalen betaal je een hogere prijs per kWh. De leverancier heeft namelijk kosten aan de plaatsing en onderhoud. De prijzen voor publieke laadpalen variëren. We gaan in dit voorbeeld uit van een publieklaadpaal in een gemeente in Nederland. Per kWh betaal je €0,35 en er is 20 kWh nodig voor 100 kilometer. Dan kom je uit op de volgende berekening: 0,35 x 20 / 100 = €0,070 per kilometer.  

De duurste mogelijkheid om te laden is via snelladers. Wederom verschillen de prijzen per aanbieder en dit kunnen ook grote verschillen zijn. We maken de berekening met een tarief van €0,59 per kWh, 0,59 x 20 / 100 = €0,118 per kilometer. Snelladen is handig voor onderweg, maar heeft dus wel een hogere prijs. Verder is het belangrijk om te weten dat snelladen effect kan hebben op de HV-batterij van je elektrische auto. Hoe dat zit, lees je hier! De uiteindelijke prijs voor het laden van je auto hangt dus af van de laadmogelijkheden waar je gebruik van maakt. 

Heb je interesse in een eigen laadpaal voor de deur? Neem contact op met een van onze partner bij jou in de buurt. Ze staan voor je klaar met advies!  

*Afhankelijk van de huidige energieprijzen