IMG 4292

Hoe houd je een HV-Batterij in topconditie?

Jij bent gelukkig met je prachtige elektrische auto, en daar wil je zo goed mogelijk voor zorgen. Naast het reguliere onderhoud aan je E-Voertuig is het belangrijk om ook zelf het een en ander te doen. Dit voorkomt mede dat je rijbereik afneemt en dat je voor hoge kosten komt te staan om de HV-Batterij te herstellen of te vervangen. In dit artikel geven wij je graag een aantal tips om je HV-Batterij in top conditie te houden. 


Om 
je te helpen bij het in topconditie houden van je HV-Batterij, heeft de HV-Batterij een Batterij Management Systeem (BMS). Deze module is meestal in de batterij geplaatst en zorgt ervoor dat alle cellen in de HV-Batterij tegelijkertijd geladen worden, de spanningen niet te hoog of te laag worden en voorkomen dat de HV-batterij te warm wordt. Samengevat: de belangrijkste zaken voor de HV-Batterij: de ladingstoestand en temperatuur. Je hebt hier als eigenaar enigszins invloed op, maar hoe? 

HV-batterij laden 


Misschien heb je het al een keer meegemaakt: je staat bij een snel-laadstation, laadt de HV-Batterij minder snel op dan de vorige keer. Naast dat het op dat moment vervelend is dat het laden langer duurt, doet de HV-Batterij dit met een reden. Zoals in het artikel over de State Of Health wordt uitgelegd, bestaat de HV-Batterij uit vele cellen. Het BMS zorgt ervoor dat alle cellen even vol of even leeg zijn. Bij het snelladen gaat er enorm veel energie in een keer in de HV-Batterij. Hierdoor raakt de ene cel sneller vol dan de andere. Door dit spanningsverschil gaat uiteindelijk de HV-Batterij sneller slijten. Het is daarom belangrijk om minder vaak snel te laden en zoveel mogelijk gebruik te maken van een normale laadpaal. Door het snelladen kan het Batterij Management Systeem er niet voor zorgen om alle cellen op dezelfde spanning te houden (balanceren). 

Maar er is meer wat je kunt doen om de HV-Batterij in topconditie te houden als het op laden aankomt. Sommige voertuigen verwarmen of koelen namelijk de HV-Batterij tijdens het laden aan de laadpaal. Dit gebeurt tegenwoordig steeds meer. Als je voertuig klaar is met laden en aan de laadpaal aangesloten blijft, kan het voertuig ervoor kiezen om de HV-Batterij te koelen of te verwarmen (conditioneren) – afhankelijk van de buitentemperatuur. Door het conditioneren van de batterij ontstaat er minder thermische slijtage. Je kunt je auto een handje helpen door je voertuig te parkeren in een garage of carport, dan is de temperatuur in de zomer minder warm en in de winter minder koud, waardoor je HV-Batterij langer mee gaat. Je vindt zelf ook een kamertemperatuur van ongeveer 20 graden Celsius prettig toch? De HV-Batterij vindt een soortgelijke temperatuur ook fijn.  

Zorg voor de HV-batterij van de EV  


Hopelijk kunnen we snel weer op vakantie naar het buitenland en mogen we weer meer kilometers maken! Voor nu komt het er misschien op neer dat je E-voertuig langer stilstaat of stil gaat staan. Bijvoorbeeld enkele weken. Het is belangrijk om ook in die periode zorg te dragen voor de HV-Batterij. De HV-Batterij loopt langzaam leeg, hetzelfde als de batterij van een telefoon. Parkeer je voertuig met een bijna volgeladen batterij, ongeveer voor 80 procentZo heeft de batterij nog voldoende energie over om een paar weken, zonder te laden te overlevenEen lege batterij is namelijk slecht en ook een batterij continu onder lading niet goedHet heeft weinig invloed om de HV-Batterij volledig te laden bij het parkeren van het voertuig. De HV-Batterijspanning gaat relatief snel omlaag van 100 naar 80 procentDaarnaast is het ook verstandig om ervoor te zorgen dat de HV-Batterij minder koud of minder warm wordt. Parkeer je voertuig daarom ook in de garage of carport. Dan blijft de HV-Batterij beter geconditioneerd en wordt je voertuig ook niet vies. Een win/win situatie voor jou en de HV-Batterij. 

Mocht je vragen hebben over de status van je HV-Batterij of andere vragen? Onze EDGe Mobility partners helpen graag en geven deskundig advies.